Content marketing
Trendy w 2018 roku
https://pixabay.com/en/workplace-team-business-meeting-1245776/

Do sukcesu nie wystarczy już tylko założenie Facebooka i Twittera oraz wrzucanie na stronę wymyślanych na szybko postów, czy filmików.

Content Marketing staje się coraz ważniejszą częścią strategii marketingowej twojej firmy, a ty musisz wiedzieć, do których klientów trafić z produkowanymi treściami. I jakie to mają być treści.

Jak zawsze – jeśli chcesz odnieść sukces, potrzebujesz planu. A efektywną strategię możesz stworzyć tylko, jeśli wiesz, jak wyprodukować na tyle ciekawy content, żeby nie zgubił się w milionie internetowych informacji.


Jeśli będziesz czytał dalej, dowiesz się:

Nie wszystkie strategie contentowe się zmieniły, ale niektóre nabierają nowego charakteru. Najważniejsze jest traktowanie klienta indywidualnie i podejście do content marketingu poważnie – jak do jednego z najważniejszych zadań stojących w tym roku przed twoją firmą.

  1. Jakie trendy w content marketingu niesie ze sobą rok 2018.
  2. Dlaczego dobrze przygotowana strategia jest równie ważna, jak atrakcyjne treści.

Personalizuj content

Twój klient nie chce dłużej być anonimowy, być jednym z wielu, do których trafiają masowe reklamy. Chce, żeby twoja aplikacja witała go, wyświetlając jego imię, żeby zapamiętywała zakupy, preferencje i ostatnie zapytania.

Tak naprawdę – coraz częściej marzy o tym, żeby w Internecie traktowano go jak wyjątkowego gościa w ekskluzywnym salonie.

To oznacza dla ciebie o wiele więcej pracy i produkowania większej ilości contentu – dopasowanego do konkretnych grup i jednostek. Musisz też postawić na zbieranie i analizowanie danych klientów. Ale – zadbaj o gości swojej strony, czy aplikacji, a na pewno ci się odwdzięczą.


Stwórz team wydawniczy.

Z personalizacją wiąże się również różnicowanie materiału, który produkujesz. Co innego zainteresuje specjalistę, co innego młodzież, czy matkę dzieci w wieku przedszkolnym.

Jeśli masz zróżnicowanych klientów, musisz tworzyć dla nich różne treści, na różnych kanałach. A nawet jeśli twoja grupa odbiorcza jest dość jednolita, to nie możesz pozwolić jej się nudzić. Nie wystarczy już tylko blog i social media, nie wystarczą copywriterzy. Musisz mieć na podorędziu grafików, specjalistów od ebooków, podcastów, pisarzy, producentów video, ale i pozostałą część teamu, czyli – twórców kampanii content marketingowych, analityków danych, osoby od promocji treści.

Pozwól im zaszaleć w różnych kanałach – od snap chata, przez chat boty, po video.


Pamiętaj o storytellingu – skup się na długich formach.

Na pewno słyszałeś, że video na stronie nie powinno być dłuższe nić 90 sekund, a każdy post na blogu powinien mieć powtarzalną formułkę o charakterze czysto informacyjnym, możliwie najprostszym i najkrótszym.

Od tych trendów też się odchodzi. Tak – czytelnik, czy widz ma krótki okres skupionej uwagi, ale z drugiej strony ma też dość bycia widzem masowym. I ma dość reklam. Długie, specjalistyczne wpisy na blogu, prezentujące realną wiedzę ekspercką, stają się coraz bardziej popularne. Podobnie jak kilku – kilkunastominutowe filmy.

Klient chce się wciągnąć, zainteresować, skupić na czymś na chwilę. Najlepiej na czymś, co obudzi emocje. A jeśli uda ci się przyciągnąć jego uwagę na kilka minut albo dłużej – wiesz, że wygrałeś.


Influencerzy wciąż są ważni. Ale zmieniło się podejście do nich.

Najłatwiej jest zapłacić celebrytom, żeby promowali twoją markę. I wiele osób tak robi. Ale coraz częściej odchodzi się od stawiania na jedną, dwie postaci znane w całym kraju, czy na scenie międzynarodowej.

Zamiast tego – twórz sieć kontaktów z osobowościami znanymi w różnych grupach, np. blogerami, dziennikarzami, czy aktywistami.

Co z tego, że śledzi ich na Twitterze tylko 10.000 osób. Ważne, że możesz z nimi współpracować, nawet współtworzyć treści, w mniej sformalizowany i tańszy sposób. Pamiętaj, że oni też mają swoich influencerów i pomogą ci dotrzeć do odbiorców, o których może nawet nie pomyślałeś.


Video rządzi – w każdej postaci.

Video ma się dobrze i ten trend się utrzyma, a nawet przybierze na sile. Nienagrywanie video nie jest w 2018 roku opcją, jeśli zależy ci na sukcesie firmy.

Uwaga – w tym roku przerzucamy się na video na żywo, o ile jeszcze tego nie zrobiłeś. Wkraczamy w erę, kiedy 80% odwiedzających twoją stronę woli obejrzeć video na żywo, niż przeczytać artykuł na blogu, czy nawet wpis w social media.

To może się wydawać onieśmielające, ale w rzeczywistości jest łatwe do zorganizowania. W przeciwieństwie do produkcji filmowych, wszystko czego potrzebujesz do stworzenia takiego video, to smartfon i pomysł, jak wykorzystać taki kanał komunikacji. Oto kilka podpowiedzi:

  1. Live blog twojej firmy
  2. Wywiady z ekspertami
  3. Relacje z konferencji i eventów
  4. Prezentacje produktów
  5. Sesje Q&A
  6. Webinary

Na co Ci strategia content marketingowa.

Może Ci się wydawać, że wystarczy zrobić kilka filmików, kiedy akurat jakiś świetny pomysł wpadnie ci do głowy, a za kolejnym postem na bloga czekać aż spłynie na ciebie wena. To błąd, ale bardzo popularny – aż 40% amerykańskich przedsiębiorców myśli podobnie.

A przecież content marketing staje się coraz ważniejszym elementem twojej działalności i, podobnie jak w przypadku każdej kampanii i działania, musisz mieć jakiś plan, żeby stworzyć odpowiednie treści dla odpowiednich grup i wyświetlić je na dobrze dobranych kanałach w najlepszym czasie.

I nie chodzi tylko o wypisanie kilku świetnych pomysłów i zapisanie ich w kalendarzu z datą realizacji. Jak w każdej strategii musisz:

  1. Przemyśleć cele swojej organizacji
  2. Rozdzielić role wewnątrz teamu
  3. Stworzyć persony klientów i przypisać im charakterystyki
  4. Stworzyć odpowiednie materiały i treści, przypisać im kanały
  5. Na bieżąco analizować i monitorować osiągnięcia i mierzalne cele

Pamiętaj, że coraz rzadziej treść będzie tylko wsparciem dla twojej marki. Coraz częściej twoja marka będzie rozpoznawalna dzięki atrakcyjnym treściom, które prezentujesz.