Poczta pantoflowa, czyli zaprzyjaźnij się z digitlowymi influencerami
https://pixabay.com/en/social-media-facebook-twitter-1795578/

Aby przebić się przez internetowy szum potrzebujesz taktyki, która pomoże Ci zwiększyć świadomość marki i zaufanie do niej.

Rozwiązaniem jest cyfrowy networking, czyli współpraca z influencerami. Liderzy opinii staną się ambasadorami twojej marki, jeśli tylko podejdziesz do tematu budowania relacji z nimi strategicznie.


Czytaj dalej, jeśli chcesz się dowiedzieć:

  1. Kim są influencerzy i jak się z nimi zaprzyjaźnić.
  2. Nawiązałeś kontakt z influencerem – i co dalej?

Ludzie lubią się komunikować. Plotkować i wymieniać opiniami. O pogodzie, filmach, książkach, produktach i usługach.

W dobie mediów społecznościowych rozmowy pomiędzy osobami z różnych krajów i sfer czasowych praktycznie się nie kończą. Dlatego z korzystaj z okazji i spraw, by mówili o tobie. I to pozytywnie.

Musisz tylko odpowiednio podejść do „poczty pantoflowej” i zmienić ją w strategię marketingową. Pomogą ci w tym cyfrowi influencerzy.


Kim są influencerzy

Jeśli jesteś na tej stronie, to znaczy, że czytasz blogi. Na pewno masz swoich ulubionych bloggerów i często wracasz do ich tekstów. Ufasz ich opinii na różne tematy. Może są ekspertami w danej dziedzinie, na przykład znają się na biznesie lub nowinkach technologicznych. To właśnie tacy bloggerzy, ale też posiadacze popularnych kont na Instagramie, czy Facebooku, są influencerami. To osoby, które ludzie śledzą w Internecie.

Ufamy influencerom. Pomiędzy bloggerami i czytelnikami postów tworzy się silna więź, poczucie bliskości. W końcu taka osoba dzieli się swoim życiem, przemyśleniami i doświadczeniami. Kiedy autor przedstawia jakąś opinię, czy poradę, masz wrażenie, że mówi właśnie do ciebie. Klienci na pewno wolą słuchać takich indywidualnych porad, niż kierować się reklamą skierowaną do masowych odbiorców.

Influencerzy są też autorytetami, ekspertami w jakiejś dziedzinie. Ufamy ich opiniom. Niedawno dostałam od kuzynki listę osób, które prowadzą bookstagramy, czyli konta na Instagramie poświęcone recenzjom książek. Piszą o nowościach, robią to codziennie, współpracują z wydawnictwami, więc wierzę, że znają się na temacie. Sprawdzam, co polecają i kieruję się ich opinią przy zakupie książek.


Jak się zaprzyjaźnić z influencerem.

Według magazynu Forbes, 92% konsumentów ufa influencerom bardziej niż tradycyjnym reklamom, a nawet poleceniom celebrytów. To dla twojego biznesu wielka szansa, więc musisz zainteresować swoim produktem odpowiednie osoby. Poznaj swoich odbiorców docelowych i spróbuj znaleźć influencerów, którzy trafiają do tej samej grupy. Upewnij się, że ich wartości i opinie są zgodne z prezentowanymi przez twoją firmę.

Nie bądź nachalny. Jeśli już uda ci się nawiązać kontakt z bloggerem, nie próbuj mu narzucać, co powinien pisać o twoim produkcie. Niech przekaże swoją opinię własnymi słowami, tylko wtedy będzie autentyczna. Nikt lepiej niż on nie zna swojej publiki.

Czasami uda ci się namówić influencerów do darmowej promocji. Możecie się umówić na próbnego posta na blogu, czy Instagramie. W większości przypadków, połączy was transakcja biznesowa. Pamiętaj o tym, planując budżet i zawsze płać na czas. Traktuj influencera, jak każdego innego partnera biznesowego.


Słowo o budżecie

Według artykułu z Socjomanii koszty współpracy z influencerami prezentują się następująco, pojedyncze zdjęcie na Instagramie czy Snapchacie to niekiedy koszt 1-2 tysięcy złotych, za wpis na blogu 4-7 tysięcy złotych lub więcej, a 3-5 minutowy filmik o naszym produkcie to koszt ok 20-50 tysięcy złotych.

https://socjomania.pl/jak-wspolpracowac-z-blogerami-influencer-marketing-w-praktyce


Typy influencerów

Wykorzystuj wsparcie influencerów przez całą podróż użytkownika – niech pomogą wzbudzić świadomość marki, podkręcić zainteresowanie nią i zachęcić do podjęcia decyzji o zakupie. Nie ukrywajmy – tacy partnerzy są Ci potrzebni, ale ty im też. To transakcja dwustronna, w której bloggerzy zarabiają i jednocześnie mają możliwość powiązania swojego nazwiska z rozpoznawalną marką.

Celebryta – płacenie gwiazdom za promowanie marki wciąż jeszcze jest szeroko praktykowane. Lewandowski, Anja Rubik, znane aktorki i muzycy są bardzo dobrze opłacani, a firmom przynosi korzyść to, że ludzie kojarzą ich twarze z danym produktem. Jest to jednak metoda bardzo kosztowna i już nie wystarczająca.

Makro-influencer – raczej nie spotkasz go na czerwonym dywanie, ale ma często miliony followersów. To może być dziennikarz, blogger, ekspert, czy szef znanej firmy. Osoba wpływowa i słuchana przez wiele osób.

Mikro-influencer– zwykle ma niewielu followersów – tysiące lub dziesiątki tysięcy. Za to jest tańszy, często niszowy, dociera do konkretnej grupy docelowej i ma bliższy, i częstszy, kontakt z ludźmi, którzy śledzą jego profil.


Współpraca z influencerami w 2018 roku

  1. Pamiętaj o różnych typach influencerów. Staraj się dotrzeć do przedstawicieli każdego z nich.
  2. Video to najważniejsza i najbardziej efektywna forma przekazywania informacji.
  3. Instagram stale rośnie w siłę. We wrześniu 2017 odnotował 800 milionów użytkowników. W tym roku powinien mieć ich milliard.
  4. Liczą się influencerzy w tej samej grupie wiekowej, co odbiorcy.
  5. Storytelling! Twórz historie, które sprawią, że odbiorcy zainteresują się twoją marką, i zachęcaj do tego influencerów.

I najważniejsze:

To co kiedyś było plotką i „pocztą pantoflową”, teraz jest strategią marketingową.

Podejdź do relacji z influencerami strategicznie – twórz kampanie, stawiaj cele i mierz wyniki. Sprawdzaj, czy angażujesz odpowiednie osoby. Umów się z influencerem, że będzie Ci przekazywał informacje o ilości komentarzy, polubień, zamieści pod postem formularz kontaktowy. Śledź rankingi popularności blogerów , korzystaj z takich stron, jak Sotrender (prezentuje trendy Facebooka, Twittera, YouTube i Instagrama). Spraw, żeby współpraca z influencerami stała się regularną praktyką marketingową twojej firmy.

Źródła:

  1. https://freshmail.pl/blog/influencer-marketing-p2/
  2. http://digital-me-up.com/2017/04/06/impact-social-media-influencers/
  3. https://socjomania.pl/jak-wspolpracowac-z-blogerami-influencer-marketing-w-praktyce
  4. https://senseimarketing.com/10-examples-innovative-influencer-marketing-campaigns/