Storytelling is key
Czemu reklamy Allegro wygrywają wszystkie nagrody?
https://unsplash.com/photos/FTNGfpYCpGM

Trochę mi głupio, ale przyznam – za każdym razem, gdy oglądam reklamę Allegro „Czego szukasz w Święta? English for beginners”, nie mogę się powstrzymać od uronienia kilku łez. Co sprawia, że krótki filmik o sympatycznym dziadku uczącym się języka angielskiego pobił wszelkie rekordy popularności? Jak wykorzystać kreowanie historii w budowaniu i promocji marki?


Czytaj dalej, a dowiesz się:

  1. Na czym polega moc budowania historii.
  2. Jaką strategię przyjąć, by zrobić ze storytellingu narzędzie marketingowe.

Ludzie mają już dość reklam, nie chcą słuchać o danych i statystykach, czy niezliczonych zaletach kolejnego proszku do prania. Dziś liczą się wiedza i informacje, ale przede wszystkim – emocje. Budź je więc w swoich klientach, opowiadając im historie. A jeśli nie przekonuje cię element uczuciowy, opowiem ci, jak naukowo podejść do kwestii storytellingu.


Ludzie lubią gadać, śmiać się i płakać.

Jesteśmy stworzeni do życia w grupie, a to oznacza, że lubimy dzielić się informacjami i opowiadać sobie…właśnie historie. A jeszcze bardziej – dzielić się z innymi tym, co już zobaczyliśmy lub usłyszeliśmy.

Spraw, żeby rozmawiali o stworzonej przez ciebie opowieści. Dodaj do niej emocji. Sucha prezentacja produktu nikogo nie zainteresuje. Co innego historia osoby, która z niego korzystała w jakimś ważnym dla siebie momencie.

Dziadek z reklamy Allegro nie pragnął niczego bardziej niż po raz pierwszy porozmawiać ze swoją wnuczką, dlatego kupił podręcznik do nauki angielskiego. Chłopiec z filmu „Talizman” tej samej firmy, oddał swój szczęśliwy amulet (zakupiony online) bezdomnemu.

Obie postaci wzbudziły w nas wzruszenie, rozczulenie i podziw. Wyciśnij łzy lub rozśmiesz widza, a zyskasz fana swojej marki. A przynajmniej sprawisz, że sceptyk spojrzy na nią przychylnym okiem.


Nie ma nudnych historii.

Często nie doceniamy tego, jak dobrymi słuchaczami są nasi klienci. A oni naprawdę potrafią i chcą skupić się na opowieści przez dłuższy moment, chcą być w nią wciągnięci.

Każda osobista historia jest na swój sposób ciekawa, pamiętaj o tym. Trzeba tylko chcieć i umieć ją opowiedzieć, więc postaw na jakość, a nie ilość. Allegro wystarczyła jedna tak trafiona reklama, by firma stała się sławna na cały świat.

Ważne jest, by twój produkt nie zagrał w opowieści pierwszej roli – pozwól bohaterom opowiadać ich historię.


Podejście naukowe – reakcje organizmu na storytelling.

Dla sceptyków. Momenty napięcia w historiach powodują, że bardziej się skupiamy, za to wydzielana przy oglądaniu szczęśliwego zakończenia dopamina sprawia, że stajemy się optymistyczni i pełni nadziei. Zaś przyjemna, wciągająca historia kreuje poczucie więzi i empatii.

Niczego więcej nie trzeba twojej firmie.

Wszystkie twoje działania mają na celu wytworzenie więzi między twoją marką a klientem. Opowiadając historię – tworzysz atmosferę bliskości i zaufania. W końcu nie każdemu opowiadasz o intymnych szczegółach ze swojego życia. Tajemnicą sukcesu jest tu personalizacja opowieści – stwórz wiarygodnych bohaterów na potrzeby historii, albo skup się na istniejących osobach, np. ekspertach w danej dziedzinie. Lub opowiedz o sobie i swoich doświadczeniach.


Strategia tworzenia historii.

Przede wszystkim – poznaj swojego klienta. Do kogo chcesz dotrzeć, co charakteryzuje daną grupę? Pomóż sobie, tworząc persony przedstawiające konkretną charakterystykę klientów. Z jakimi problemami borykają się odbiorcy? Jakie są ich problemy i marzenia?

Reklama Allegro bezpośrednio odwołała się do zjawiska społecznego, jakim jest emigracja i faktu, że miliony Polaków wyjechały z kraju w ostatnich kilkunastu latach. Rodziny takich osób, jak i one same napotykają na wiele problemów i trudności. Poza tym czasem męczy je ból rozstania, ogromne odległości, niemożność przebywania razem, bariery językowe, samotność. Z drugiej strony – często potrafią stworzyć dla siebie nową rzeczywistość i szczęśliwy dom w innym kraju. O wszystkim tym opowiada krótka historia dziadka uczącego się języka angielskiego. Jest to historia bliska wielu z nas i dlatego tak angażująca. Doskonale trafiona, jeśli chodzi o odbiorcę.

Oczywiście – dzięki przemyślanej strategii.

Inne element, które musisz przemyśleć to:

  1. Jakich informacji szuka klient.
  2. Czy teraz jest odpowiedni czas na daną historię (Bożonarodzeniowa przypowiastka w lecie? Nie sądzę).
  3. Pamiętaj, że masz różnych klientów – nie wszystkie historie muszą się każdemu podobać. Kreuj treści pod różne grupy docelowe.
  4. Czy możesz przedstawić swój produkt w sposób, który wywoła pozytywne emocje?
  5. Jak stworzyć interesującą historię – problem, napięcie, element humorystyczny, a może nieoczekiwane zwroty akcji?

Zabaw się w pisarza i scenarzystę. Powodzenia!