UX writer
Ktoś więcej niż copywriter
Photo by Headway on Unsplash

Otwierasz ogłoszenia o pracy i widzisz, że firmy poszukują graphic designerów, UI designerów, UX designerów, UX researcherów, product managerów, scrum masterów, developerów. Na tej liście brakuje bardzo ważnego stanowiska, które na Zachodzie jest coraz bardziej popularne. Mówię o UX writerze. O osobie, która poprowadzi użytkownika przez twoją stronę czy aplikację.


Ten artykuł ma jeden główny cel – wytłumaczyć, kim jest UX writer i dlaczego twoja firma go potrzebuje.

Klient, odwiedzając stronę firmy, chce osiągnąć jakiś cel. Zadaniem UX writera jest takie zaprojektowanie tekstu w interfejsie, żeby go do tego celu szybko i bezboleśnie doprowadzić.

Firmy wciąż popełniają dwa błędy:

  1. Uważają, że nie potrzebują UX writera
  2. Zbyt późno włączają UX writera w proces tworzenia platform

UX writer jest kimś więcej niż copywriter. Nie pracuje sam, nie tworzy treści marketingowych i sprzedażowych.

Zapotrzebowanie na jego usługi wynika z tego, że użytkownik chce prowadzić dialog z komputerem, z platformami, które odwiedza. Writer jest takim głosem dochodzącym z komputera. Odpowiada na pytania klienta, wita go, żegna, dziękuje, wspiera, pociesza. Prowadzi użytkownika przez interfejs, wyjaśnia kolejne kroki i działania na stronie, co oznacza, że musi się znać na designie, posiadać odpowiednią wiedzę na temat projektowania i badań użytkownika.

UX writer blisko współpracuje z designerami produkującymi treści wizualne i tworzącymi strony, developerami i badaczami. Jest częścią teamu od początku procesu tworzenia platformy.

Osoba, która zajmuje to stanowisko, tworzy przekazy werbalne i konwersacyjne na stronie zgodnie z językiem, który prezentuje wartości firmy. Musi więc wiedzieć, jakie treści i w jakim tonie tworzyć, do kogo się zwracać, jakie designerzy mają plany na dotarcie do konkretnych grup docelowych, jakie są potrzeby użytkowników. Włączanie go w tworzenie produktu na końcowym etapie jest błędem – pozwól mu współrealizować koncepcję aplikacji od samego początku.


Co właściwie robi UX writer

UX writer tworzy teksty dla takich elementów na stronie, jak np. informacja o błędzie w formularzu, Call to Action, rezerwacja, wiadomości, które pokazują się, gdy zalogujesz się w serwisie, czy wykonasz pewne zadanie. Różne firmy prezentują różne formy – pojawiają się teksty, w których dziękują ci za odwiedziny, gratulują udanego zakupu, czy dobrze wypełnionej ankiety. Tego typu treści tworzy UX writer.

Ale nie tylko – ktoś musi tworzyć czytelne i zrozumiałe teksty do sekcji Q&A, czy Pomoc. Prawidłowo przedstawić specyfikację platformy i przejrzyście opisać produkty opublikowane na stronie. Wyjaśnić użytkownikom nowe funkcjonalności w oprogramowaniu, które kupili i jak z nich korzystać. A nawet – upewnić się, że na wszystkich podstronach i platformach używasz tych samych zwrotów i języka.

Zadania UX writera

  1. Poznaje produkt i platformę od podszewki
  2. Tworzy przewodnik po stylu dla treści na platformie
  3. Współpracuje przy tworzeniu architektury informacji
  4. Uczestniczy w badaniu użytkownika
  5. Współtworzy strategię dotyczącą contentu
  6. Dopasowuje styl pisania do użytkowników, ich potrzeb, problemów, i języka
  7. Nadzoruje tłumaczenia

Ciągle uważasz, że nie potrzebujesz UX writera? Pamiętaj, że w dzisiejszych czasach liczy się zaufanie, jakie w twojej firmie pokłada użytkownik. Zaufanie opera się na więzi, a więź na dialogu. A dialog to responsywne strony, aplikacje i oprogramowania. To zrozumiałe, zabawne, przyjazne treści, które towarzyszą klientowi na każdym kroku, gdy porusza się po twojej stronie. To coś, co sprawi, że użytkownik zapamięta twoją aplikację i będzie chciał do niej wrócić. To duże wyzwanie, którego podejmie się UX writer.

Źródła:

  1. https://blog.prototypr.io/writing-for-design-c5056238c682
  2. https://blog.marvelapp.com/rise-ux-writer/
  3. https://www.aconex.com/careers/blogs/product-ux/what-do-ux-writers-do-all-day
  4. https://uxdesign.cc/8-lessons-in-ux-writing-36f0e73e2971