Magento 2 to popularna platforma e-commerce, posiadająca bogate funkcje i niemal nieograniczone możliwości rozwoju. Szacuje się, że korzysta z niej obecnie ponad 250 tysięcy sprzedawców internetowych na całym świecie – nie bez powodu. Wdrożenie Magento 2 lub migracja sklepu internetowego do tej platformy to krok w kierunku elastyczności i pełnej kontroli nad kanałem sprzedaży online, co przekłada się z kolei na lepsze wyniki sprzedażowe.
Na jakie pytania odpowiada wpis?
- Jak właściwie wdrożyć Magento 2?
- Jak skutecznie przeprowadzić migrację sklepu internetowego do Magento 2?
W skrócie
Przedstawiamy etapy wdrożenia Magento 2 oraz migracji sklepu do tej platformy, a także najważniejsze kwestie związane z tymi procesami, o których trzeba pamiętać, aby podjęte działania zakończyły się sukcesem, tzn. sprawnym i wydajnym funkcjonowaniem e-sklepu. Zarówno wdrożenie Magento 2, jak i migracja do Magento 2 to procesy wymagające wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Dlatego właśnie rekomenduje się, aby wdrożenia Magento 2 i migracje do Magento 2 wykonywali specjaliści.
Magento 2 – klucz do sukcesu w e-commerce
Magento 2 jest obecnie jedną z najbardziej elastycznych i skalowalnych platform typu open source dedykowanych rozwiązaniom e-commerce. Popularność Magento 2 wynika z intuicyjnej i ergonomicznej obsługi, uniwersalności oraz wysokiej wydajności tej platformy. Magento 2 posiada szereg funkcjonalności oraz praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju, dzięki czemu zarządzanie sklepem internetowym może być intuicyjne i zarazem skuteczne.
Idzie za tym rosnąca liczba wdrożeń – coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na tę platformę i wdrożenie Magento 2 do swojego e-sklepu. Firmy reprezentujące różne branże wybierają Magento 2, aby skutecznie realizować swoje cele. Doskonałym przykładem wdrożenia Magento 2 są sklepy http://nocar.pl (z branży motoryzacyjnej) oraz https://karel2.pl (z branży elektroinstalacyjnej). Wymienione sklepy doskonale ilustrują możliwości Magento 2.
Implementacja oraz rozwój Magento 2 nie należy niestety do łatwych i szybkich zadań. Wdrożenie Magento 2 to nierzadko długi proces, który wymaga z pewnością wiedzy i zaangażowania. O sukcesie wdrożenia decyduje praca wykwalifikowanych specjalistów – developerów, wdrożeniowców, konsultantów, testera i projekt managera, który czuwa nad przebiegiem wszystkich prac. O czym pamiętać, aby właściwie wdrożyć Magento 2?
Wydajny serwer – podstawa w Magento 2
Magento 2 wymaga wydajnego serwera już na etapie instalacji. Niestety, popularne hosty mogą nie zdać egzaminu. Serwer powinien mieć wsparcie PHP w wersji – co najmniej – 5.6.5 i opierać się na odpowiednio wydajnych bazach danych, takich jak MySQL w wersji 5.6 lub 5.7. Magento 2 zainstalować można na serwerze lokalnym, opartym o program XAMPP (do pobrania z oficjalnej strony).
Instalacja Magento 2
Po tym, jak pobierzemy program, w panelu kontrolnym należy uruchomić Appache i MySQL. Kolejnym krokiem będzie utworzenie nowego folderu o nazwie: magento2 w folderze: xampp\htdocs. W tym folderze znajdziemy pliki instalacyjne. Następnie należy wpisać: localhost\magento2\ w pasku wyszukiwania przeglądarki internetowej. Gdy wyświetli nam się kreator instalacji Magento, klikamy button akceptacji warunków. Po zweryfikowaniu, czy oprogramowanie, które potrzebne jest do instalacji Magento 2, jest aktualne, rozpoczyna się proces instalacji właściwej. Przebiega on w następujących krokach:
- Tworzymy nową bazę danych, wykorzystując w tym celu narzędzie phpMyAdmin, które zostało pobrane wraz z XAMPP.
- Uzupełniamy inne wymagane informacje, takie jak Database Server, a także Username.
- Wybieramy nazwę domeny. Ważne jest, aby zapamiętać Admin Address, który wyświetli się poniżej.
- Adekwatnie do własnych potrzeb określamy podstawowe ustawienia, takie jak język, waluta i strefa czasowa.
- Uzupełniamy informacje dotyczące administratora.
- Zabezpieczamy dostęp do naszego panelu za pomocą hasła.
- Klikamy Install now – proces instalacji trwa zazwyczaj około 3 minuty.
Szablon graficzny
Gdy Magento 2 jest już zainstalowane, przechodzimy do panelu administracyjnego. Można w nim zmienić szablon (inaczej templatkę) sklepu internetowego. Gotowe szablony graficzne są dostępne w Internecie, nie ma więc potrzeby, aby korzystać z usług grafika. Warto jednak sprawdzić, jakie opinie użytkowników ma wybrany przez nas szablon – niektóre szablony nie spełniają bowiem wymagań jakościowych i mogą być przyczyną problemów w funkcjonowaniu sklepu. Jak wygląda zmiana szablonu?
- Wybrany szablon zapisujemy w ścieżce skin/frontend.
- Przechodzimy do panelu administratora i klikamy zakładkę: Configuration i Design.
- W StoreView wybieramy dany motyw.
- Jeżeli nie zaszły żadne zmiany, czyścimy cache (System>Cache Managment).
- Analiza obecnie używanej platformy – należy sprawdzić, które moduły będą potrzebne w nowej wersji sklepu, a następnie określić odpowiedniki wśród modułów Magento 2.
- Wykonanie kopii zapasowych danych.
- Instalacja Magento 2 – warto wybierać ostatnią stabilną wersję Magento 2.
- Migracja bazy danych – należy przenieść wszystkie ważne informacje, takie jak dane klientów, metody płatności, historie zamówień itp. do nowej wersji sklepu. Warto wyczyścić bazę danych ze zbędnych rekordów i niepotrzebnych elementów – przełoży się to na przyspieszenie działania serwisu.
- Stworzenie lub zakup gotowego szablonu – dobrze jest sprawdzić jakość wybranego szablonu dla Magento 2, kierując się recenzjami i opiniami innych użytkowników.
- Instalacja niezbędnych modułów, a jeśli jest taka potrzeba – stworzenie modułów dedykowanych.
- Testowanie sklepu – w celu sprawdzenia, czy prace przebiegły zgodnie z planem i sklep funkcjonuje bez błędów; w razie potrzeby – wykonanie niezbędnych poprawek.
- Uruchomienie sklepu w nowym wydaniu – opartego na platformie Magento 2.
Wypełnienie sklepu produktami
Ostatni krok wdrożenia Magento 2 to wypełnienie e–sklepu produktami. Warto zwrócić szczególną uwagę na wiarygodne i konkretne opisy produktów, a także dobrej jakości zdjęcia, które realistycznie oddają przedmiot sprzedaży. Odpowiedniego opisu wymaga także każda kategoria, podkategoria i inne podstrony informacyjne sklepu. Aby pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie sklepu, dobrze jest nasycić słowami kluczowymi wszystkie treści publikowane na stronie sklepu internetowego. Dzięki temu sklep internetowy będzie widoczny w wynikach wyszukiwania Google.
Wdrożenie Magento 2 – zadanie dla specjalistów
Oprogramowanie Magento 2 można zainstalować samodzielnie w podstawowym zakresie, jednak efektywne administrowanie sklepem wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Zarówno wdrożenie Magento 2, jak i obsługa tej platformy nie należą do najprostszych procesów, a podczas realizacji napotkać można na wiele wyzwań czy trudności. Architektura Magento 2 jest rozbudowana, a sprawnego administrowania sklepem trzeba się nauczyć. Dlatego właśnie wdrożenie sklepu internetowego oraz dostosowanie jego funkcjonalności do indywidualnych potrzeb sklepu zaleca się zlecić profesjonalistom. Doświadczonym partnerem wdrożeń e-commerce opartych na Magento 2 będzie z pewnością firma Ageno – na stronie firmy ageno.pl znaleźć można liczne przykłady udanych realizacji.
Migracje sklepu na Magento 2
Dynamiczny rozwój e-commerce sprawia, że przedsiębiorcy muszą z coraz większą elastycznością podchodzić do swoich e–sklepów. Często zdarza się, że zastosowana technologia, tzw. silnik sklepu, ogranicza możliwości rozwoju biznesu. Właśnie wtedy pojawia się rozwiązanie, jakim jest migracja sklepu internetowego na inną platformę.
Z uwagi na szerokie spektrum możliwości Magento 2, wielu przedsiębiorców decyduje się na migrację właśnie na tę platformę. Migracje na Magento 2 przeprowadzają także sklepy dotąd działające na wcześniejszej wersji platformy, tj. Magento 1.
Tak jak w przypadku wdrożenia Magento 2, tak samo kiedy idzie o migracje sklepów internetowych na Magento 2, przeprowadza się ją w kilku etapach. Jak powinna przebiegać skuteczna migracja do Magento 2?
Podobnie jak w przypadku wdrożenia Magento 2, zaleca się, aby migracje ze starej wersji platformy do Magento 2 przeprowadzał doświadczony zespół. Migracje mogą bowiem przysporzyć licznych wyzwań, którym bez specjalistycznej wiedzy programistycznej nie uda się sprostać. Powierzenie migracji sklepu do Magento 2 wyspecjalizowanej w tym zakresie firmy zaoszczędzi czas, nerwy i pieniądze, a także przyczyni się do sprawnego uruchomienia sklepu w nowym wydaniu.